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27 maggio 2024, 16.00 / Sala Wenders

carte postale à Serge Daney / Daniel Schmid

Mirage de la vie: portrait de Douglas Sirk

Daniel Schmid

Svizzera 1983 / 43’ / v.o. sott. it. e fra.

[ita]
Il grande regista tedesco Douglas Sirk si racconta di fronte alla macchina da presa, in compagnia della moglie Hilde Jary: il rigetto per il nazismo, i film per la tedesca UFA, la fuga negli Stati Uniti, il lavoro negli studios di Hollywood, l’ossessione per la composizione dell’inquadratura e per gli specchi. Intanto il sole di Lugano filtra dalle finestre della sua casa in Svizzera, e illumina sia lui che la moglie dandogli occasione, nonostante i problemi di vista, di trovare anche durante l’intervista momenti di luce perfetti ai suoi occhi di regista.
Lo svizzero Daniel Schmid dialoga con quello che lui e Rainer Werner Fassbinder ritenevano e veneravano come maestro assoluto del melodramma, il regista di There’s Always Tomorrow, Written on the Wind e Imitation of Life. Le sue domande interrogano gli occhi, le mani e le espressioni di un regista sempre serio e concentrato, sempre interessato ai drammi più profondi degli esseri umani, alla loro psiche, alla loro ricerca inutile della moralità, al loro girare in tondo come preambolo oscuro della morte.

[eng]
The great German director Douglas Sirk talks about himself in front of the camera, alongside with his wife Hilde Jary: his rejection of Nazism, his films for the German UFA, his escape to the United States, his work in the Hollywood studios, his obsession with the composition of the shot and for the mirrors. Meanwhile, the Lugano sun filters through the windows of his house in Switzerland, and illuminates both him and his wife, giving him the opportunity, despite his sight problems, to find perfect moments of light in his director’s eyes even during the interview.
The Swiss Daniel Schmid talks with the one he and Rainer Werner Fassbinder considered and venerated as the absolute master of melodrama, the director of There’s Always Tomorrow, Written on the Wind and Imitation of Life. His questions interrogate the eyes, the hands and the expressions of a director who is always serious and concentrated, always interested in the deepest dramas of human beings, in their psyche, in their useless search for morality, in their running in circles as a dark preamble of death.


ticket online | http://www.liveticket.it/evento.aspx?Id=504132
tutta la programmazione | https://www.liveticket.it/siciliaqueer


 

Daniel Schmid

[ita]
Nato nel 1941 e morto nel 2006, è regista cinematografico e teatrale. Mentre le sue regie teatrali spaziano dalle opere di Alban Berg a quelle di Vincenzo Bellini, rivelando il suo spiccato animo lirico, le sue regie cinematografiche vengono mostrate nei festival di tutto il mondo, dalla Berlinale che nel 1982 accolse Ecate fino al festival di Cannes che nel 1999 selezionò Beresina oder die letzten Tage der Schweiz nel concorso Un Certain Regard. Le vicinanze con il regista tedesco Rainer Werner Fassbinder non si limitano alla condivisione della passione per il melodramma, ma toccano collaborazioni come la sceneggiatura di L’ombra degli angeli (1976), a firma di entrambi. Nel 1999 ha ricevuto il Pardo d’onore alla carriera al festival di Locarno.

[eng]
Born in 1941 and died in 2006, he was a film and theater director. While his theater directions ranged from Alban Berg’s works to Vincenzo Bellini’s ones, revealing his strong lyrical soul, his cinematographic directions were shown at festivals all over the world, from the Berlinale who welcomed Hecate in 1982, to the Cannes Film Festival who in 1999 selected Beresina oder die letzten Tage der Schweiz in the Un Certain Regard competition. The closeness with the German director Rainer Werner Fassbinder was not limited to sharing a passion for melodrama, because it involved collaborations such as the screenplay for Schatten der Engel (1976), signed by both. In 1999 he received the Leopard of Honour for Lifetime Achievement at the Locarno Film Festival.

Mirage de la vie: portrait de Douglas Sirk

Daniel Schmid

Svizzera 1983 / 43’ / v.o. sott. it. e fra.

screenplay Daniel Schmid

cinematography Renato Berta

editing Luc Yersin

sound Yo von Swietochowski

producer Daniel Schmid

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