header-text

2 giugno 2022, 20.30 / Cinema De Seta

presenze

The Vanity Tables of Douglas Sirk

Mark Rappaport

Stati Uniti 2014 / 11’ / v.o. sott. it.

sarà presente il regista

TICKET ON LINE > https://www.vivaticket.com/it/biglietto/rock-hudson-s-home-movies/182373


[ita]

«Vanità delle vanità, tutto è vanità»: con questa citazione si apre e si chiude l’Ecclesiaste, e dalla stessa prende avvio la disamina di Rappaport incentrata sul ruolo dei tavoli da trucco – e soprattutto degli specchi – nel cinema del maestro indiscusso del melodramma, Douglas Sirk. La costruzione ridondante del monito biblico non si appiattisce qui in una metaforica immagine allo specchio, in quanto transitoria, inaffidabile e vanesia. Sedute al “tavolo della vanità” stanno le donne, a volte prigioniere di un microcosmo fittizio dal quale è impossibile fuggire, ma che altre volte è soglia attraverso cui accedere a falde temporali divergenti, che sia quella di un passato che riaffiora o quella di un futuro che potrebbe scompaginare le loro vite. Uno sguardo concreto ai film, un’analisi che si sofferma sugli oggetti che riempiono e danno forma alle inquadrature.


[eng]

«Vanity of vanities, all is vanity»: this statement opens and ends the Ecclesiastes, so as Rappaport’s investigation does, focusing on the role of vanity tables – and, above all, of mirrors – in the cinema of the undisputed master of melodrama, Douglas Sirk. However, the redundant construct of the biblical admonition does not flatten out in a metaphorical mirror image, inasmuch as it is transient, unreliable and vain. Seated at the "vanity table" are the women, sometimes prisoners of a fictitious microcosm from which it is impossible to escape, but that other times is a threshold through which to access divergent temporal strata, whether it is that of a past that resurfaces or that of a future that could overturn their lives. A concrete look at the films, an analysis that focuses on the objects that fill and shape the shots.

Mark Rappaport

[ita]

Nato a New York nel 1942, è un regista e scrittore indipendente. Ha frequentato il Brooklyn College, dove si è laureato nel 1964. Ha lavorato come montatore prima di dedicarsi al suo primo lungometraggio, il film sperimentale Casual Relations (1974). Negli anni Novanta ha iniziato a lavorare in maniera intensiva con il materiale d’archivio, realizzando film come Rock Hudson’s Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) e The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). Il suo interesse per il romanzo vittoriano, il melodramma e la storia dell’arte è ravvisabile in alcuni dei suoi cortometraggi, tra cui Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) e Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Dal 2005 vive e lavora a Parigi. Molti dei suoi articoli sono stati pubblicati sulle riviste di cinema francesi Trafic, fondata da Serge Daney, e Cinéma. Ha inoltre pubblicato raccolte dei suoi testi di fiction e non-fiction sia in francese – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – sia in inglese – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

 

[eng]

Born in New York in 1942, he is an independent filmmaker and writer. He attended Brooklyn College and graduated in 1964. He worked as an editor before making his first feature, the experimental film Casual Relations (1974). Throughout the 90s he started working intensively with found footage, making films such as Rock Hudson's Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) and The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). His interest in the Victorian novel, melodrama and art history can be seen in some of his short films, including Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) and Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Since 2005 he lives and works in Paris. Many of his articles have been published in the French film magazines Trafic, founded by Serge Daney, and Cinéma. He has also published collections of his fictional and non-fictional essays in both French – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – and English – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

The Vanity Tables of Douglas Sirk

Mark Rappaport

Stati Uniti 2014 / 11’ / v.o. sott. it.

screenplay Mark Rappaport

editing Mark Rappaport

sound Mark Rappaport

voice Mark Rappaport

producer Mark Rappaport

contact marrap@noos.fr

GALLERIE FOTOGRAFICHE