header-text

31 maggio 2022, 16.30 / Sala Wenders

presenze

The Silver Screen: Color Me Lavender

Mark Rappaport

Stati Uniti 1997 / 101’ / v.o. sott. it.

sarà presente il regista

[ita]

La storia del cinema hollywoodiano trova una nuova forma narrativa attraverso l’accostamento di un incredibile mole di spezzoni tratti da film prodotti tra gli anni Trenta e gli anni Sessanta. Un viaggio – puntellato dalle osservazioni sagaci e dalle battute briose dell’anfitrione Dan Butler – sulle tracce di allusioni e doppi sensi che fanno riferimento all’omosessualità. Si passa dalla sua accettazione tacita e dalle spiritose scenette “a tema” degli anni Trenta alla derisione più aspra dell’immediato dopoguerra, un’epoca in cui i ruoli di genere si irrigidiscono anziché predisporsi a una maggiore flessibilità; dalla parodia del corteggiamento eterosessuale al flirt apertamente gay. E se è possibile inviare più messaggi contemporaneamente e fare quindi l’occhiolino a pubblici differenti, il cinema americano ha fatto dell’elusione dell’autocensura imposta dal codice Hays un’arte tanto sotterranea quanto dirompente.


[eng]

The history of Hollywood cinema finds a new narrative form through the juxtaposition of an incredible amount of clips taken from films produced between the 1930s and 1960s. A journey – underpinned by the keen observations and spirited jokes of host Dan Butler – on the trail of innuendos and double meanings that refer to homosexuality. We move from its unspoken acceptance and the witty "themed" skits of the 1930s to the harshest derision of the postwar period, when gender roles hardened rather than becoming more flexible; from parody of heterosexual courtship to openly gay flirts. And if it is possible to send multiple messages at the same time and, consequently, wink at different audiences, Hollywood cinema has made of the avoidance of self-censorship imposed by the Hays code an art that is as underground as it is disruptive.

Mark Rappaport

[ita]

Nato a New York nel 1942, è un regista e scrittore indipendente. Ha frequentato il Brooklyn College, dove si è laureato nel 1964. Ha lavorato come montatore prima di dedicarsi al suo primo lungometraggio, il film sperimentale Casual Relations (1974). Negli anni Novanta ha iniziato a lavorare in maniera intensiva con il materiale d’archivio, realizzando film come Rock Hudson’s Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) e The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). Il suo interesse per il romanzo vittoriano, il melodramma e la storia dell’arte è ravvisabile in alcuni dei suoi cortometraggi, tra cui Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) e Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Dal 2005 vive e lavora a Parigi. Molti dei suoi articoli sono stati pubblicati sulle riviste di cinema francesi Trafic, fondata da Serge Daney, e Cinéma. Ha inoltre pubblicato raccolte dei suoi testi di fiction e non-fiction sia in francese – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – sia in inglese – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

 

[eng]

Born in New York in 1942, he is an independent filmmaker and writer. He attended Brooklyn College and graduated in 1964. He worked as an editor before making his first feature, the experimental film Casual Relations (1974). Throughout the 90s he started working intensively with found footage, making films such as Rock Hudson's Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) and The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). His interest in the Victorian novel, melodrama and art history can be seen in some of his short films, including Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) and Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Since 2005 he lives and works in Paris. Many of his articles have been published in the French film magazines Trafic, founded by Serge Daney, and Cinéma. He has also published collections of his fictional and non-fictional essays in both French – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – and English – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

The Silver Screen: Color Me Lavender

Mark Rappaport

Stati Uniti 1997 / 101’ / v.o. sott. it.

screenplay Mark Rappaport

editing Mark Rappaport

cast Dan Butler, Don Ameche, Johnny Arthur, Lucille Ball, Noah Beery Jr., Eric Blore, Humphrey Bogart, Marlon Brando, Walter Brennan, Montgomery Clift, Claudette Colbert, Gary Cooper, Joan Crawford, John Dall Bette Davis, James Dean, Alian Delon, W.C. Fields, Judy Garland, Cary Grant, Rock Hudson, Jerry Lewis, Tyrone Power, Elizabeth Taylor, John Wayne

producer Coleen Fitzgibbon, Mark Rappaport

contact marrap@noos.fr

GALLERIE FOTOGRAFICHE