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1 giugno 2022, 18.30 / Cinema De Seta

presenze

Tati vs Bresson: The Gag

Mark Rappaport

Stati Uniti-Francia 2016 / 21’ / v.o. sott. it. / anteprima nazionale

sarà presente il regista

TICKET ON LINE > https://www.vivaticket.com/it/biglietto/sir-gay-e-altri-video-saggi-di-mark-rappaport/182368


 

[ita]

1954: una fotografia ritrae cinque dei più importanti registi francesi (Renoir, Becker, Clouzot, Tati e Bresson) a una cerimonia di premiazione. Di che cosa avranno mai parlato? Quali suoni hanno accompagnato il momento catturato dall’immagine? A partire da questa suggestione, Tati vs Bresson: The Gag analizza il rapporto che i due cineasti intrattengono con il suono e l’immagine – e con la loro combinazione multiforme – lasciando emergere una comunanza tanto profonda quanto sorprendente tra vis comica e drammatica, gag policentriche e appiattimento pluridimensionale. Un altro viaggio, punteggiato da preziose deviazioni, che si muove da uno spunto specifico per abbracciare l’intera storia del cinema, rivelando imprevedibili consonanze, grazie a una curiosità illuminata capace di smarcarsi dai luoghi comuni e dai placidi e ligi approdi della storiografia.


[eng]

1954: a photograph portrays five of the most important French directors (Renoir, Becker, Clouzot, Tati and Bresson) at an awards ceremony. What did they ever talk about? What sounds accompanied the moment captured by the image? Starting from this suggestion, Tati vs Bresson: The Gag analyses the relationship that the two great filmmakers have with sound and image – and with their manifold combination – leaving out a deep and surprising commonality between vis comica and vis dramatica, polycentric gags and multidimensional flattening. Another journey, punctuated by precious detours, which moves from a specific starting point to embrace the entire history of cinema, revealing unpredictable consonances, thanks to an enlightened curiosity capable of breaking free from commonplaces and placid and loyal approaches to historiography.

Mark Rappaport

[ita]

Nato a New York nel 1942, è un regista e scrittore indipendente. Ha frequentato il Brooklyn College, dove si è laureato nel 1964. Ha lavorato come montatore prima di dedicarsi al suo primo lungometraggio, il film sperimentale Casual Relations (1974). Negli anni Novanta ha iniziato a lavorare in maniera intensiva con il materiale d’archivio, realizzando film come Rock Hudson’s Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) e The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). Il suo interesse per il romanzo vittoriano, il melodramma e la storia dell’arte è ravvisabile in alcuni dei suoi cortometraggi, tra cui Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) e Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Dal 2005 vive e lavora a Parigi. Molti dei suoi articoli sono stati pubblicati sulle riviste di cinema francesi Trafic, fondata da Serge Daney, e Cinéma. Ha inoltre pubblicato raccolte dei suoi testi di fiction e non-fiction sia in francese – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – sia in inglese – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

 

[eng]

Born in New York in 1942, he is an independent filmmaker and writer. He attended Brooklyn College and graduated in 1964. He worked as an editor before making his first feature, the experimental film Casual Relations (1974). Throughout the 90s he started working intensively with found footage, making films such as Rock Hudson's Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) and The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). His interest in the Victorian novel, melodrama and art history can be seen in some of his short films, including Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) and Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Since 2005 he lives and works in Paris. Many of his articles have been published in the French film magazines Trafic, founded by Serge Daney, and Cinéma. He has also published collections of his fictional and non-fictional essays in both French – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – and English – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

Tati vs Bresson: The Gag

Mark Rappaport

Stati Uniti-Francia 2016 / 21’ / v.o. sott. it. / anteprima nazionale

screenplay Mark Rappaport

cinematography Mark Rappaport

editing Mark Rappaport

sound Mark Rappaport

producer Mark Rappaport

contact marrap@noos.fr

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