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5 giugno 2022, 18.30 / Cinema De Seta

presenze

From the Journals of Jean Seberg

Mark Rappaport

Stati Uniti 1995 / 97’ / v.o. sott. it.

sarà presente il regista

TICKET ON LINE > https://www.vivaticket.com/it/biglietto/from-the-journals-of-jean-seberg/182380


[ita]

Jean Seberg è la prima attrice moderna, il volto emblematico della Nouvelle Vague. Come la Sabrina wilderiana, Seberg lascia gli Stati Uniti per completare la propria formazione a Parigi e poi fare ritorno in patria, dove tuttavia ha già collaborato con Otto Preminger. Pur prendendo le mosse dalle confessioni post mortem che intrecciano carriera e vita privata, le sue parole si soffermano sui momenti più bui della storia americana – tra violenza guerrafondaia e discriminazione – coinvolgendo altre celebri personalità, da Vanessa Redgrave a Jane Fonda, da Ivan Mozžuchin a Clint Eastwood. I suoi primi piani in Fino all’ultimo respiro mostrano un volto che fa appello direttamente allo spettatore, gli occhi adombrati di colei che è divenuta immortale prima di morire, di colei che ha concluso il racconto della propria vita su dei puntini di sospensione.


[eng]

Jean Seberg is the first modern actress, the most emblematic face of the Nouvelle Vague. Like Wilder’s Sabrina, Seberg leaves the US to complete her education in Paris soon to return to her country, where she has already collaborated with Otto Preminger. While starting from the post mortem confessions that intertwine career and private life, her words dwell on the darkest moments in American history – between warmongering violence and discrimination – involving other famous personalities, from Vanessa Redgrave to Jane Fonda, from Ivan Mozžuchin to Clint Eastwood. Close-ups of her in Breathless show a face that appeals directly to the viewer, the shadowed eyes of someone who became immortal before dying, of someone who finished her life story on suspension points.

Mark Rappaport

[ita]

Nato a New York nel 1942, è un regista e scrittore indipendente. Ha frequentato il Brooklyn College, dove si è laureato nel 1964. Ha lavorato come montatore prima di dedicarsi al suo primo lungometraggio, il film sperimentale Casual Relations (1974). Negli anni Novanta ha iniziato a lavorare in maniera intensiva con il materiale d’archivio, realizzando film come Rock Hudson’s Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) e The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). Il suo interesse per il romanzo vittoriano, il melodramma e la storia dell’arte è ravvisabile in alcuni dei suoi cortometraggi, tra cui Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) e Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Dal 2005 vive e lavora a Parigi. Molti dei suoi articoli sono stati pubblicati sulle riviste di cinema francesi Trafic, fondata da Serge Daney, e Cinéma. Ha inoltre pubblicato raccolte dei suoi testi di fiction e non-fiction sia in francese – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – sia in inglese – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

 

[eng]

Born in New York in 1942, he is an independent filmmaker and writer. He attended Brooklyn College and graduated in 1964. He worked as an editor before making his first feature, the experimental film Casual Relations (1974). Throughout the 90s he started working intensively with found footage, making films such as Rock Hudson's Home Movies (1992), Exterior Night (1993), From the Journals of Jean Seberg (1995) and The Silver Screen: Color Me Lavender (1997). His interest in the Victorian novel, melodrama and art history can be seen in some of his short films, including Becoming Anita Ekberg (2014), The Vanity Tables of Douglas Sirk (2014) and Debra Paget, For Example (2016), Sergei/Sir Gay (2016). Since 2005 he lives and works in Paris. Many of his articles have been published in the French film magazines Trafic, founded by Serge Daney, and Cinéma. He has also published collections of his fictional and non-fictional essays in both French – Le spectateur qui en savait trop, 2008 – and English – (F)au(x)tobiographies (2013), The Secret Life of Moving Shadows (2014).

From the Journals of Jean Seberg

Mark Rappaport

Stati Uniti 1995 / 97’ / v.o. sott. it.

screenplay Mark Rappaport

cinematography Mark Daniels

editing Mark Rappaport

sound Tony Volante

cast Jean Seberg, Mary Beth Hurt

producer Coleen Fitzgibbon, Mark Rappaport

contact marrap@noos.fr

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