31 maggio 2022, 22.30 / Institut français
Roberto Cannavò
Italia 2021 / 62’ / v.o. sott. ing.
[ita]
La storia di Porpora Marcasciano, attivista transessuale che racconta, in un viaggio da Bologna al Sud Italia, una vita di battaglie dagli anni Settanta ai giorni nostri. Un viaggio nella Storia che è anche un viaggio in Italia, un invito alla creazione di un ponte fra vecchie e nuove generazioni tramite interviste, testimonianze e materiale di repertorio. Sul volto di Porpora si riflettono le parole di un’umanità trascurata ma mai vinta e incredibilmente viva.
[eng]
The history of Porpora Marcasciano, transsexual activist that recalls, during a journey from Bologna to South Italy, a life of battles from 70s to nowadays. A journey in the History that is a journey in Italy too, an invitation to create a bridge between old and new generations through interviews, testimonials and old footages. On the face of Porpora one can see the reflection of the words of a neglected humanity, which is never won and is incredibly alive.
Roberto Cannavò
[ita]
Classe 1990, nasce a Messina e si laurea al Dams di Bologna nel 2016. Dopo alcune esperienze su diversi set come aiuto regista, e tramite la collaborazione con l’università di Bologna e la Uisp Emilia-Romagna, approda alla regia di La prima volta (2017), mediometraggio documentario sul carcere minorile del capoluogo emiliano. Il corto Divieto di transito (2020), dedicato a Porpora Marcasciano, rappresenta le prove generali del suo primo lungometraggio documentario, Porpora (2021).
[eng]
Born in Messina in 1990, he graduated from Dams in Bologna in 2016. After some experiences on different sets as assistant director, and through the collaboration with the University of Bologna and Uisp Emilia-Romagna, he directs La prima volta (2017), medium-length documentary about the juvenile prison of Bologna. The short Divieto di transito (2020), dedicated to Porpora Marcasciano, represents the rehearsals of his first feature-length documentary, Porpora (2021).
Roberto Cannavò
Italia 2021 / 62’ / v.o. sott. ing.
screenplay Vittorio Martone, Christian Poli
cinematography Massimiliano Bartolini
editing Massimiliano Bartolini
music Fabio Iaci
sound Fabio Iaci
cast Porpora Marcasciano, Vittorio Martone, Lina Pallotta, Nicole De Leo, Loredana Rossi, Filomena Marcasciano
producer Vittorio Martone, Marilisa Murgia
production Humareels
contact martone.vittorio@gmail.com
contact marilisa.murgia@gmail.com